Człowiek z sąsiedztwa VI – Wywiad z Andrzejem Modrzyńskim


Człowiek z sąsiedztwa VI – Wywiad z Andrzejem Modrzyńskim






1.    CZYM JEST DLA CIEBIE POEZJA?

Odzwierciedleniem życia.

Concerto

Jak przepięknie przetykany
dźwięk się kreci pod sklepieniem
tańczy smyczek ze strunami
i aż iskrzy uniesieniem.

Pierwsze skrzypce z wiolonczelą
idą w tany pod błękitem
gamy się jak liście ścielą
eksplodując kolorytem.

Drugie skrzypce z mandoliną
wiodą dialog nieprzerwany
już się w tańcu nie rozminą
poprowadzą ich organy.

Aż się wzbiją aż się wzniosą
oczarują i już stale
będą płynąć ku niebiosom
w nieprzerwanym zmysłów szale...

02.10.2017 r.

Autor: Andrzej Tomasz Maria Modrzyński

2.    KIM JEST POETA?

Na pewno ja nim nie jestem. Poeta to nade wszystko autorytet. Jest wiele prawdy w tym co powiedział pewien mądry człowiek. „Poetą się nie jest ,poetą się bywa” (przyp. red,: „Jestże się poetą, czyli raczej tylko bywa się?” - Cyprian Kamil Norwid, Bransoletka, II, wyd. 1862). Myślę, że to w pełni oddaje istotę…

3.    JAK STAĆ SIĘ POETĄ?

Pojęcia nie mam…

4.    JAK POWSTAJĄ TWOJE WIERSZE?

Piszę o tym, czego doświadczam, co i jak przeżywam. Moje uśmiechy i łzy ,tryumfy i porażki zamykam w wersach. Zazwyczaj mnie budzą ,albo nie pozwalają spać, póki ich nie przeleję na papier.

5.    DLACZEGO POEZJA? CZEMU PISZESZ WIERSZE? JAK TO SIĘ ZACZĘŁO?

Trudne pytanie. Czemu piszę? Bo nie umiem inaczej. Kiedyś w trakcie pewnej rozmowy porównałem wiersz do fotografii. To takie uchwycenie chwili, zapisanie czegoś, co za chwilę zniknie, zmieni się, uleci. Stąd to porównanie…

6.    GDZIE SZUKASZ INSPIRACJI? CO NAPEŁNIA CIĘ NATCHNIENIEM? CO CIĘ MOTYWUJE?

Myślę ,że inspiracją jest i powinno być życie. Ono jest tak natchnieniem jak i najpiękniejszą poezją. I ono mnie motywuje.

7.    CZYM JEST TALENT? CZYM JEST NATCHNIENIE? SKĄD SIĘ BIORĄ?

Talent jest darem od Boga. Ale i odpowiedzialnością. To coś, co można porównać z biblijną przypowieścią o talentach. Można go zakopać, albo zwielokrotnić, właśnie poprzez pisanie, dzielenie się z ludźmi, niesienie im tegoż daru. Bo wbrew temu, co się wydaje, ten talent nie jest dany tylko nam, ale nade wszystko tym wszystkim, którzy czytają, odbierają i niekiedy starają się wprowadzać nieco w życie.

8.    KIEDY SIĘGASZ PO PIÓRO? W JAKICH SYTUACJACH?

To najbardziej niesamowite. Czasem w środku miasta, na gwarnej ulicy, czasem w nocy kiedy budzi mnie wiersz, a czasem nie pozwoli zasnąć, póki go nie napiszę. W biegu i w spoczynku, w chwili zabawy, jak i w chwili zadumy.

9.    CO CI PRZESZKADZA W PISANIU?

Mnie osobiście ludzie. Pisanie wiersza jest tak intymne, że każda osoba poza mną jest dysonansem. To pewnego rodzaju celebracja przeżyć, pieszczota myśli. Tu nie ma miejsca na nic i nikogo, poza mną i słowem.

10.   JAK SOBIE RADZISZ ZE ZNIECHĘCENIEM?

Nie miewam zniechęceń. Może dlatego, że nie traktuję mojego pisania jako czegoś co jest dodatkiem do mnie, a jako współistotną część mnie. Jeśli nie mam potrzeby, czy natchnienia po prostu nie piszę.

11.   JAK ROZWIJASZ SWÓJ WARSZTAT POETYCKI?

A mam jakiś warsztat?

12.   TWOJE KSIĄŻKI POETYCKIE – JAK POWSTAŁY? O CZYM SĄ? DLACZEGO TAKIE, A NIE INNE WIERSZE?

Jak do tej pory światło dzienne ujrzały dwa tomiki. „Zabierz mnie proszę” 2010 r. i „Emigracje” 2017 r. Oba tomiki powstały w sumie za przyczyną osób trzecich. Do pierwszego tomiku namówiła mnie i przekonała moja Przyjaciółka i wspaniała poetka Anna Chałasz, a do drugiego, równie niesamowita poetka Ewa Jowik. Oba tomiki zawierają wiersze o dość różnorodnym przekroju. Od rozważań nad miłością po śmierć. Autopsja w każdym calu.

13.   BIOGRAM: KILKA SŁÓW O…

Romantyk potrafiący się przewrócić na prostej drodze. Niereformowalny chyba. Mąż i ojciec. Elblążanin od urodzenia, czyli od 47 lat. Zakochany w muzyce klasycznej. Obserwator życia, pełen humoru i dystansu do siebie. Może nazbyt naiwny, ale nietracący wiary w ludzi.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Człowiek z sąsiedztwa I – Wywiad z Elą Ordyniec cz. I